Ben je gevorderd violist en wil je je verdiepen in oude muziek?
Dan is barokviool een logische keuze, maar… het is een instrument op zich dat een nieuwe wereld voor je kan openen. Techniek en stijl worden in samenhang behandeld. Om historisch zo correct mogelijk te spelen gaan we strenge principes afwegen tegen modern gemak. Dit is een prachtige, individuele zoektocht.
“Als dirigent heb ik veel van hem geleerd over de barokke uitvoeringspraktijk.”
Wil je in deze onmogelijke tijdmachine stappen? Kijk dan of je motivatie ongeveer overeenkomt met dit lijstje:
- ik ga veel over barokmuziek lezen! Over dit specialisme wil ik goed geïnformeerd zijn.
- ik ken mijn principes en zal onkunde niet camoufleren met concessies.
- ik kan tijdreizen en zal de muziek en uitvoeringspraktijk vanuit het verleden benaderen. Zo ontdek ik werkelijk wat destijds nieuw was.
Ben je nog steeds gemotiveerd? Lees dan verder in deze pdf:
Barokvioolles, hoe gaat dat? (pdf)
Nico Lammersen over de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk: “
Ons heden stoelt op een ander verleden dan het heden uit pakweg 1687. Ik probeer de papieren noten uit 1687 te interpreteren vanuit de tijd waarin ze zijn geschreven. Door ze als nieuw te benaderen geef ik ze weer de actuele urgentie uit de ontstaanstijd in plaats van een museale schoonheid. Op die manier kan ik de bedoeling of klankvoorstelling van componist en compositie zo dicht mogelijk benaderen. De luisterervaring uit het verleden kunnen we niet terughalen. Ons leven en onze oren verschillen letterlijk eeuwen van elkaar. De instrumenten en concertzalen zijn doorontwikkeld, net als de concertetiquette, speelwijze en esthetiek. De meeste instrumenten klonken warmer, minder helder of zachter. De samenklank van oude instrumenten is dus ook fundamenteel anders dan van dezelfde instrumenten in moderne vorm. Enkele instrumenten zijn verdwenen of vervangen door een vergelijkbaar instrument waarbij nuances verloren gaan. Al spelend en zoekend naar een goede interpretatie raak ik er steeds meer van overtuigd dat stijl/idioom en instrument/speelwijze uit dezelfde tijd elkaar het meeste recht doen. Met historisch correcte instrumenten en de oude speelmanier geven we oude muziek een nieuwe vorm. Zo houden we rekening met de context waarin deze muziek werd gecomponeerd.”